ÅR: 1966-1978
LAND: DDR
DESIGN: 5 elementer/ 4 grupper
FATNING: m42
VEKT: 501g

Meyer-Optik Görlitz Orestor 135mm f/2.8 er et interessant og vakkert objektiv. Mekanisk godt med lang og presis fokusgange og klikkfri blender med hele 15 lameller som er trillende rund, gjør den også til et godt filmobjektiv. Objektivet er av mange blitt kalt «bokeh monster» og ligger prismessig i den øvre delen av sjiktet dersom man sammenligner med 135mm objektiver i m42 skrufatning fra samme periode. Objektivet har i likhet med sin storebror Orestegor 200mm utskiftbar fatning på den bakre skruen og er merket «1Q» etter serienummeret for høyeste kvalitetskontroll, trolig for eksportmarkedet. Objektivet kommer også i Exakta fatning.
Bildekvaliteten er fremragende fra åpen blender, med god skarphet, kontrast og velkjent «Meyer signatur» på tegning og bokeh. Litt kromatisk abberasjon på åpen blender og litt høy vekt på over halvkiloen gjør at lillebror Orestor 100mm er hakket mer interessant.
Objektivet ble produsert frem til 1978, og videre som Pentacon etter selskapet fusjonerte. Dersom man ønsker en billigere variant kan man kikke på Sankor 135mm f/2.8 med tilsvarende gode bildekvalitet til mye lavere pris.
Produsent
Meyer-Optik Görlitz var en tysk objektivprodusent grunnlagt i 1896 i Görlitz, og ble en viktig aktør innen fotografisk optikk særlig i første halvdel av 1900-tallet. Selskapet utviklet en rekke kjente objektivserier, blant annet Trioplan og Primoplan, som i dag er kjent for sin karakteristiske gjengivelse og bokeh.
Etter andre verdenskrig ble Meyer-Optik en del av den østtyske statlige industrien og senere integrert i VEB Pentacon, hvor produksjonen fortsatte for Praktica-systemet. Selv om selskapet etter hvert mistet sin selvstendige identitet, har objektivene deres fått fornyet interesse i moderne tid på grunn av deres unike optiske karakter.
Kamera: Sony A7 II (2015)













