ÅR: 1960-1970
LAND: DDR
DESIGN: 6 elementer/ 4 grupper
FATNING: m42
VEKT: 246g

Meyer-Optik Görlitz Oreston 50mm f/1.8 er solid bygget i metall med en fokusring med lang vandring for presis fokusering. Mitt eksemplar har litt ujevn motstand i fokusringen, mens blenderen har jevne fine klikkstopp og stopper på f/22. De seks lamelene i blenderen danner et hexagon blendet ned og objektivet har en filterstørrelse på Ø49. Nærgrensen for fokus ligger på 33cm og objektivet finnes både i m42 skrufatning og Exakta bayonett. Avstandsskalaen er oppgitt i både meter og fot.
Objektivet er litt soft fra åpen blender, men har god kontrast og pen bokeh i de fleste tilfeller, men også bokeh med litt karakter eller signatur. Konkurransen er knivskarp i normalsegmentet og selv om Oreston har sine kvaliteter så mangler den det lille ekstra med wow-faktor for å kunne seile opp som en av favorittene. Pentax Super Takumar og CZJ Pancolar er begge et hestehode foran i så måte.
Objektivet ble produsert frem til 1970, og videre som Pentacon fra 1971-1978 etter selskapet ble en del av Pentacon.
Produsent
Meyer-Optik Görlitz var en tysk objektivprodusent grunnlagt i 1896 i Görlitz, og ble en viktig aktør innen fotografisk optikk særlig i første halvdel av 1900-tallet. Selskapet utviklet en rekke kjente objektivserier, blant annet Trioplan og Primoplan, som i dag er kjent for sin karakteristiske gjengivelse og bokeh.
Etter andre verdenskrig ble Meyer-Optik en del av den østtyske statlige industrien og senere integrert i VEB Pentacon, hvor produksjonen fortsatte for Praktica-systemet. Selv om selskapet etter hvert mistet sin selvstendige identitet, har objektivene deres fått fornyet interesse i moderne tid på grunn av deres unike optiske karakter.
Kamera: Sony A7 II (2015)








