Risespray 35mm f/1.6

ÅR: 2016 (lansert)
LAND: Kina
DESIGN: 4 elementer/ 4 grupper
FATNING: C-fatning
VEKT: 110g

Risespray 35mm f/1.6 er et CCTV objektiv konstruert for overvåkningsbruk. CCTV står for “closed circuit television” som indirekte betyr; “fjernsyn for et privat publikum”. Objektivet finnes under ulike merkenavn (OEM) for ulike distributører og kan også kjøpes som navnløs utgave. Objektivet projekterer en bildesirkel som dekker APS-C sensorer, men det betyr nødvendigvis ikke at objektivet tegner skarpt over hele bildeflaten.

Byggekvalitet og funksjoner

Objektivet er bygget i metall og kommer i sort eller sølv utførelse. Risespray 35mm f/1.6 oppleves som veldig kompakt og lett, og er f.eks. vesentlig mindre og lettere en TTartisan 35mm f/1.4. Byggekvaliteten er veldig god og alle bevegelige deler glir godt med passe motstand. Blenderen består av tolv lett buede lameller som danner en sirkulær form på alle blendertrinn, uten klikkstopp. Avstandsskalaen er kun oppgitt i meter og har en nærgrense for fokus på 45cm. Distinksjoner og tall på mitt eksemplar er printet i en grå farge, som gjør det vanskelig å tyde for svaksynte. Samtidig gjør dette at objektivet får en litt særegen “clean look”. Fokusringen har en vandring på bare 90 grader, noe som gjør det litt vanskelig å fokusere presist.

Bildekvalitet og tegning

Skarpheten er godkjent fra åpen blender og relativt god dersom man tar prisen i betraktning. Skarphetsplanet har dog endel kurvatur, noe som gjør at du kan få litt rare resultater i forhold til hvor skarpheten legger seg i billedflaten. Dersom du stiller skarpt på noe i hjørnet, så må du fokusere ganske mye nærmere for å få et skarpt senter, selv om avstanden er den samme. Dette er den største årsaken til uskarphet ut i hjørnene på objektivet tilpasset m43. På uendeligfokus er det veldig utfordrende å få skarpe hjørner, og man må blende helt ned til f/16 for å få noe som nærmer seg god skarphet i hele billedflaten. Når man slipper inn så lite lys så resulterer det i differaksjon, som gjør at hele bilde oppleves som mindre skarpt. I så måte er objektivet dårlig egnet til naturfoto og arkitektur hvor god hjørneskarphet er en ønsket egenskap.

Bilderesultatene viser noe sfæriske og kromatiske avvik, og man ser gjerne den typiske lilla kanten i kontrastområdene. Sistnevnte er dog ganske enkelt å utbedre i bilderedigering. Jeg synes objektivet fungerer best ved sentrumsdominerte komposisjoner på nær- og halvdistanse med ulike grader av uskarp bakgrunn. Bokeh, den uskarpe delen av bildet oppleves som spennende og god. Høylysene holder seg også trillende runde selv om man blender litt ned. Såpeboblene har tilogmed den unike fargede kanten, som man også finner på den legendariske Trioplan 100mm f/2.8.

Litt blandet drops her altså, men objektivet har overgått mine forventninger med tanke på pris på under 200 kroner i skrivende stund på kampanje. Så lenge man er klar over begrensningene dette objektivet gir, så kan man like vel skape spennende bilderesultater ved å utnytte særegenhetene.

Kamera: Olympus Pen F

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *