Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 25mm f/1.4

COUNTRY: Germany
CONCEPT: Arri Standard

 

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 25mm f / 1.4
En god kollega lånte meg nylig et par klassiske filmobjektiver i Arri standard fatning. Arri standard fatning ble erstattet av Arri bayonett fatning i 1965, noe som gir en pekepin på når objektivet er produsert. Objektivene kom også med et tretti år gammelt Arri standard til m39 adapter, noe som skulle tilsi at dette kunne tilpasses til et moderne systemkamera uten utfordringer. Dessverre fikk jeg ikke uendeligfokus med den medfølgende adapteren, men objektivet viste seg å være et godt nærobjektiv også.
 
Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 25mm f/ 1.4 er et spennende helmekanisk objektiv for film bygget i metall. Sammenlignet med tilsvarende optikk for C-fatning er den noe fysisk større. Objektivet vignetterer litt mekanisk i de ytre hjørnene på OM-D med m43-brikke, noe som indikerer at den er konstruert med en bildesirkel for å dekke 16 mm film. Linsen har en bryter for å veksle mellom aktiv og passiv klikkstopp og blenderen har fem lett buede lameller som kan blendes helt ned til lukket åpningen. Alle bevegelige deler glir jevnt med passende motstand og den nærmeste fokusavstanden er 35 cm på avstandsskalaen.
 
Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 25 mm f / 1.4 viser middels senterskarphet fra en åpen blender tilpasset OM-D, men fremstår som sylskarp ved å blende ned noen få trinn. Bokeh, den uskarpe delen av bildet oppleves som gjennomsnittlig bra, men med noe uro på enkelte motiver.
 
Schneider konsernet ble stiftet 18. januar 1913 av Joseph Schneider som «Optische Anstalt Jos. Schneider & Co» i Bad Kreuznach i Tyskland. Selskapet skiftet navn til «Jos. Schneider & Co, Optische Werke, Kreuznach» i 1922, og videre til dagens «Jos. Schneider Optische Werke GmbH» i 1998.

Camera: Olympus OM-D

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2

Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2 oppviser meget bra senterskarphet fra åpen blender og har nydelig tegning. Objektivet vignetterer noe i hjørnene, dog ikke plagsomt mye tilpasset fullformat. Bokeh, den uskarpe delen av bildet oppleves som kremet og fin, men med noen artefakter på mitt eksemplar i høylysene pga urenheter i optikken. Alt i alt er Schneider-Kreuznach Cine-Xenon 50mm f/2 et meget hyggelig bekjentskap som overrasker positivt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.