Nippon Kogaku W-Nikkor 2.5cm f/4

ÅR: 1953
LAND: Japan
DESIGN: 4 elementer (Topogon)
FATNING: m39
Vekt: 88g
Nikkor 2.5cm

Nippon Kogaku W-Nikkor 2.5cm f/4 er et sjeldent vidvinkelobjektiv for rammesøkerkamera. Bare ca. 950 produserte eksemplarer gjør dette til et objekt for samlere, noe som også gjenspeiler prisnivået. Objektivet har et symetrisk design (Topogon) som bidrar til den svært kompakte størrelsen. Symmetriske vidvinkelobjektiver stikker gjerne et stykke inn i kamerakroppen når de er påmontert. Symmetrisk design har også mange positive fordeler if.m. tønnefortegning og kurvatur kontra optikk med retrofokus design, der man i større grad må korrigere avvik. Symmetriske vidinkelobjektiver er ikke mulig å kombinere med kamera som har speil (SLR). Speilet er rett og slett i veien for et slikt matematisk optikkskjema.

Objektivet ble første gang omtalt for over ti år siden på denne bloggen med noe som nærmest føltes som et notat, når jeg leste det nylig. Denne karen fortjener litt ny oppmerksomhet 🙂

Byggekvalitet og funksjoner

Nippon Kogaku W-Nikkor 2.5cm f/4 har et nydelig ytre, nesten som et lommeur! Det er lett å bli litt forelsket i det som både fremstår som ingeniørkunst og god produktdesign. Objektivet er utelukkende bygget i metall med matte og blanke overflater. Blenderen, som er av typen klikkstopp har åtte lett buede lameller og stopper på f/22 som minste åpning. Avstandsskalaen er kun oppgitt i fot og har en nærgrense på rundt meteren. Med et fokusadapter kan man fokusere mye nærmere, noe som gjør det mer anvendelig for nærfoto. Fokusringen styres med en fjærbelastet pinne som kan låses i uendeligfokus, noe som vi ser fra andre objektiver i samme tidsepoke. Vandringen til fokusringen er nøyaktig 180 grader!

Bildekvalitet og tegning

Objektivet tegner skarpt i senter med bløtere hjørner og noe vignettering på åpen blender. Ettersom man blender ned blir vignettering og skarphet gradvis bedre utover bildeflaten. Fargeskift var tidligere en utfordring på fullformat og eldre sensorer. Disse måtte korrigeres i postproduksjon. Med moderne bakbelyste sensorer er denne utfordringen omtrent forsvunnet. Objektivet fungerer også godt tilpasset kamera med mindre bildebrikke, (se bildeeksempler fra Olympus OM-D lengre ned i tråden).

Sfæriske og kromatiske avvik kan forekomme, særlig på åpen blender. Objektivet er også noe utsatt for refleksjoner fra kraftige lyskilder som solen. Bokeh, den uskarpe delen av bilde, er behaglig og avstemt i de situasjonene hvor det forekommer.

Objektivet har mange likheter med Canon 25mm f/3.5. Canon objektivet er et godt alternativ, både billigere og kanskje en tanke bedre optisk.

Produsent

Nikon Corporation, opprinnelig grunnlagt som Nippon Kogaku K.K. i Tokyo i 1917, startet som en produsent av optiske instrumenter som mikroskoper, kikkerter og presisjonslinser. I de første tiårene leverte Nikon optikk til blant annet det japanske militæret, og utviklet seg til en ledende aktør innen presisjonsoptikk i Japan.

Det var først etter andre verdenskrig at Nikon begynte å produsere egne kameraer. I 1948 lanserte selskapet sitt første kamera, Nikon I, som raskt fikk oppmerksomhet internasjonalt – særlig etter at amerikanske krigsfotografer begynte å bruke Nikon-objektiver sammen med Leica- og Contax-kameraer, og roste kvaliteten.

Gjennom 1950-tallet videreutviklet Nikon både kameraer og optikk, og bygget et sterkt rykte for holdbarhet og bildekvalitet. Dette la grunnlaget for den banebrytende lanseringen av Nikon F i 1959 – et 35 mm speilreflekskamera som markerte starten på Nikons dominans i det profesjonelle kameramarkedet.

Kamera: Nikon ZF
Kamera: Olympus OM-D
Kamera: Sony A7R

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *