ÅR: 1964
LAND: Japan
DESIGN: 4 elementer/ 3 grupper
FATNING: m42
![](https://www.manuellfokus.no/wp-content/uploads/2022/02/f0f.jpg_l.jpg)
50mm Super-Macro-Takumar fra Pentax kom i minst 3 utgaver. Den første (Macro Takumar) er den eneste i serien som er “ekte” makro med forstørrelse ned til 1:1. Den andre (Super-Macro-Takumar) hadde en forstørrelse ned til 1:2 og er den som omtales her. Så var det en tredje (Super-Multi-Coated-Macro-Takumar) SMC som kom til slutt med multicoating og forstørrelse ned til 1:2.
Objektivet er perfekt mekanisk. Japanske produserte objektiver har en tendens til å holde seg meget godt mekanisk. Objektivet er skarpt og har god kontrast. Et f/4 objektiv er på papiret det vi kaller et tregt objektiv, men man kan likevel få god separasjon mot en bakgrunn på et portrett ved blender f/4 (se bildeeksempler). Bokeh er pen, dog ikke like kremet som for eksempel 50mm Volna-9 50mm f/2.8 som jeg vil anbefalle hårfint foran i samme segment. Er man ute etter et billig og godt nærfotoobjektiv så er denne 50mm fra Pentax et godt alternativ!
Kamera: Sony A7R
![](https://www.manuellfokus.no/wp-content/uploads/2022/02/1_8bc.jpg_l.jpg)
![](https://www.manuellfokus.no/wp-content/uploads/2022/02/a9d.jpg_l.jpg)
![](https://www.manuellfokus.no/wp-content/uploads/2022/02/2_457.jpg_l.jpg)
![](https://www.manuellfokus.no/wp-content/uploads/2022/02/1_9d8.jpg_l.jpg)
![](https://www.manuellfokus.no/wp-content/uploads/2022/02/a8e.jpg_l.jpg)